Inom Barn- och ungdomsförvaltningen arbetar olika professioner tillsammans med barn och elever i förskola, förskoleklass, grundskola, fritidshem och grundsärskola. Vi har 16 förskolor och 12 grundskolor inklusive fritidshem samt grundsärskola i vår verksamhet. Som stöd till våra förskolor, skolor och fritidshem finns enheten Barn- och elevhälsan, enheten för Flerspråkighet och integration samt enheten för Administration, kvalitet och utveckling.
Som nyexaminerad förskollärare eller lärare inom skola och fritidshem finns tid och forum för att kontinuerligt möta en utsedd, erfaren mentor inom ramen för din introduktionsperiod. Innehållet i träffarna anpassas utifrån de utmaningar som du möter och kan lyfta med mentorn. Mentorn fungerar som en kritisk vän som lyssnar, vägleder och delar med sig av sin erfarenhet. En kvalitativ introduktion är viktig även om du inte är nyexaminerad och det finns olika modeller för hur de ser ut beroende på vilken funktion tjänsten har.
Vår ambition är att våra barn och elever ska mötas av personal som är engagerade i sitt uppdrag och medvetna om sin betydelse för att barn och elever ska lyckas och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Lust att lära och mod att pröva är viktiga ställningstagande som ska prägla våra förskolor, skolor och fritidshem. Det är av största betydelse att alla våra barn och elever möts av en känsla av delaktighet och får möjlighet att ingå i ett inkluderande sammanhang. Verksamheten strävar efter att skapa trygga och utforskande miljöer, där alla barn och elever får möjlighet att utvecklas och har en hög grad av närvaro. En förutsättning för att nå det är att vi samverkar mellan våra enheter utifrån en kommunikativ organisation och gemensam värdegrund.
Värdet av samverkan och en ambition att vi tillsammans kan göra skillnad och utveckla verksamheten är lika viktigt oavsett vilken funktion du arbetar som inom vår förvaltning. Vi drivs av att arbeta systematiskt och långsiktigt för att utveckla de delar som behöver förbättras och hålla fast vid de delar som är framgångsrika. För att lyckas med det är det viktigt synliggöra alla led i vår styrkedja och att ha en god kommunikation. På våra förskolor, skolor och fritidshem arbetar personalen ständigt med att uppnå en ökad kvalitet på undervisningen och därmed medverka till våra barns och elevers progression och ökad kunskapsutveckling. En viktig pedagogisk riktning är att använda sig av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och skapa tillgängliga lärmiljöer i hela verksamheten. Vårt arbete i hela förvaltningen bedrivs utifrån ett salutogent och relationellt förhållningssätt där barn- och elevhälsoarbetet är en del av det främjande och förebyggande arbetet i vår kärnverksamhet.
Under senaste åren så har vi i förskolan haft extra fokus på empatiskt ledarskap, språkutvecklande arbetssätt samt specialpedagogik för lärande i förskolan. Vi ser hälsa och välbefinnande som en förutsättning för utveckling och lärande och utgår ifrån ett salutogent och relationellt perspektiv i när det gäller lärmiljö och undervisning. Vi strävar mot en likvärdig förskola för alla barn samt ett systematiskt barnhälsoarbete med fokus på det hälsofrämjande och förebyggande arbetet med tidiga insatser.
Förskolornas pedagogiska verksamhet präglas av barnens nyfikenhet, intresse och lusten till att lära. Verksamheten strävar efter att skapa trygga och utforskande miljöer, där alla barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Inom förskolorna arbetar vi tillsammans för att skapa trygghet, glädje och engagemang.
I våra grundskolor arbetar vi ständigt med att uppnå en ökad kvalitet på vår verksamhet och därmed medverka till att våra elever når än bättre kunskapsresultat. Vår pedagogiska riktning är att använda sig av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, en differentierad undervisning samt att skapa tillgängliga lärmiljöer i hela verksamheten. Vi har fokus på att öka trivsel och närvaro genom ett främjande och förebyggande elevhälsoarbete. Skolorna har olika utvecklingsområden som har sin grund i det systematiska kvalitetsarbetet som sker på skolnivå.
Gymnasieutbildning ansvarar för det egna gymnasiet Osbeck såväl som gymnasiesärskola och gymnasieutbildning på annan ort. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla Campus till en självklar mötesplats och en utbildningsplats av högsta kvalitet.
Vuxenutbildning bedriver kurser på grundläggande- och gymnasial nivå, inom Lärvux, svenska för invandrare samt yrkesutbildningar och lärlingsutbildningar på gymnasial nivå. Vi arbetar med ett entreprenöriellt förhållningssätt där medarbetarna är delaktiga i att driva utvecklingen och utformningen av våra yrkesutbildningar. Vi har även olika former av uppdragsutbildningar i samarbete med kommunens verksamheter och Laholms näringsliv.
Rektor
(Klicka för mer information)
Varför har du valt att arbeta som rektor?
Jag tycker om att arbeta med vuxna och med arbetsledning för att skapa bra förutsättningar och en god arbetsmiljö för barn och pedagoger i förskolan. Att se människor lyckas, utvecklas och glädjas tillsammans är en stor drivkraft för mig.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Att jag får träffa människor i alla åldrar, barn och vuxna. Att jag har möjlighet att få vara med i utbildningen av de yngsta barnen och att jag har ett otroligt fint samarbete med alla medarbetare.
Vad är det som gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Min möjlighet att påverka de yngsta barnens första utbildning och deras framtid.
Hur skulle du beskriva arbetsplatskulturen i Laholms kommun?
Samverkan, öppenhet och glädje
Varför sökte du jobb hos Laholms kommun?
Därför att det fanns en tjänst som biträdande fsk chef som verkande spännande och intressant. Jag tänkte även att det fanns karriärsmöjligheter inom kommunen.
Lärare
(Klicka för mer information)
Varför har du valt att arbeta som lärare 7-9?
Mitt yrke ser jag som ett av de viktigaste i vårt samhälle, och att få möjligheten att dagligen arbeta utifrån att varje elev ska bli sitt bästa jag är ett stort privilegium. Jag har alltid varit intresserad av språk, så ämneskombinationen svenska och engelska var ett naturligt val för mig. Dessa ämnen har relativt stort antal undervisningstimmar, vilket jag ser som en stor fördel i mitt relationsskapande arbete med eleverna. Relationen med dem är nyckeln till en lyckad undervisning, och det underlättar då att undervisa i ämnen där man träffar eleverna ofta.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det absolut bästa med mitt jobb är att få hänga med ett gäng fantastiska ungdomar varje dag. Ungdomarna gör en enorm utveckling under sin högstadietid, och det är oerhört givande att få vara med på den resan. De bästa jobbögonblicken är svåra att beskriva med ord, men känslan när en grupp elever till 100 % greppar en uppgift och utför den på precis det sätt man har tänkt att den ska falla ut är fantastisk.
Vad är det som gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Som jag tidigare har beskrivit, så ser jag mitt yrke som ett av de viktigaste i vårt samhälle. Vi lärare ansvarar inte bara för att förmedla kunskap i våra ämnen i undervisningen, utan vårt uppdrag är även att skapa möjligheter för varje elev att utvecklas till en välfungerande samhällsmedborgare. Barn och ungdomar är vår framtid, och det är vi lärare som tillsammans med föräldrarna har störst möjlighet att forma dem till goda medborgare.
Hur skulle du beskriva arbetsplatskulturen i Laholms kommun?
Laholms kommun verkar vara en plats där man väljer att stanna länge, vilket kan skapa goda förutsättningar för stabilitet och kontinuitet i verksamheten. Jag själv trivs väldigt bra med kollegor som precis som jag vill bidra till ett positivt arbetsklimat där man delar med sig till varandra och ständigt utvärderar sitt arbete med fokus på eleverna. Det är spännande att få vara med på den utvecklingsresan på Lagaholmsskolan.
Varför sökte du jobb hos Laholms kommun?
Jag hade kommit till en punkt i yrkeslivet, där jag kände att jag behövde en ny utmaning för att fortsätta att utvecklas som lärare. Jag såg en vakant tjänst på Lagaholmsskolan, och fastnade i annonsen för beskrivningen av ett utvecklingsarbete som skulle påbörjas på skolan. Jag brinner för skolutveckling, så självklart sökte jag tjänsten. Nu är jag förstelärare på skolan, och leder flera olika utvecklingsprocesser tillsammans med andra drivna och positiva människor.
Lärare i fritidshem
(Klicka för mer information)
Varför har du valt att arbeta som lärare i fritidshem?
Jag provade att jobba inom industri men det var mycket som var samma varje dag. Efter att ha vikarierat inom skola och barnomsorg bestämde jag mig för att utbilda mig till fritidspedagog, detta var 1991. På fritids är ingen dag lik den andra och det gillar jag.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är ett yrke där man har möjlighet att välja ute eller innevistelse. Tillsammans med eleverna bestämmer vi vad som händer på jobbet. Vi jobbar så gott som alltid i sköna arbetslag och det är ju känt att tillsammans är vi starka.
Vad är det som gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Att arbeta i fritidshem är härligt för man får vara en viktig person för många.Jag gillar att få stå för trygghet och utveckling hos eleverna. De kan alltid komma och prata om de har något på hjärtat eller bara vara med oss vuxna på fritids om de har lust. Vi har många fler elever idag än när jag började men jag tycker fortfarande att det är ett grymt bra jobb.
Hur skulle du beskriva arbetsplatskulturen i Laholms kommun?
I Laholm har vi en bra gemenskap mellan fritidshemmen, många av oss känner varandra sedan länge tillbaka. Gemenskapen var en avgörande del när jag började jobba i Laholm för sex år sedan, innan dess arbetade jag i en grannkommun i många år inom samma yrke.
Varför sökte du jobb hos Laholms kommun?
Rektorn på Våxtorpsskolan ringde en dag och frågade om jag ville komma och arbeta på deras skola, det lät lockande med erbjudandet och dessutom hade jag bott i byn i nästan 20 år tidigare så det var lite som att komma hem. Fritidshemmen finns med i utvecklingsarbetet i Laholms kommun och det är viktigt för mig. Det är viktigt att kommunens skolledning också känner att fritidshemmet är en resurs värd att vårda och det gör de.
Lärare i fritidshem
(Klicka för mer information)
Varför har du valt att arbeta som lärare i fritidshem?
Först när jag började på universitetet så läste jag socialpsykologi. Det var intressant att studera hur människan fungerar i sociala situationer. Det var där jag upptäckte att jag ville arbeta med människor och omsorg. Sedan upptäckte jag också att jag kunde använda mig av mina kreativa sidor och valde att studera bildkunskaper. Dessa två bitar använder jag i allra högsta grad än i dag.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är att jag får arbeta med människor. Jag har äran att få vara en del av elevernas utveckling och lärande. När jag ser att jag gör skillnad för en elev då är det som bäst.
En annan del som är viktigt för mig är att jag får utlopp för min kreativa sida och att det är mycket praktiskt och varierande arbete. Ingen dag är den andra lik.
Vad är det som gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Vi lärare mot fritidshem får möta många barn i vår verksamhet. Vi får vara med och ta vara på deras intressen och vi ger dem utmaningar som de kan få nytta av i framtiden. Vi träffar också många barn som har det svårt och vi ger dem hjälp på vägen. Därför skulle jag vilja säga att vi har samhällsbärande och väldigt viktigt jobb!
Hur skulle du beskriva arbetsplatskulturen i Laholms kommun?
Jag har det väldigt kul och trivsamt på min arbetsplats. Det är många på min arbetsplats som har jobbat där i flera år nu och det tar jag som ett slags kvitto på att mina arbetskamrater trivs. Jag har också förmånen att träffa de andra fritidshemmen i kommunen och över lag så verkar de pedagogerna jag träffar trivas på sin arbetsplats.
Varför sökte du jobb hos Laholms kommun?
Jag såg en annons att de sökte en lärare till fritidshem som hade behörighet kring bildämnet. Jag såg en möjlighet att få utlopp för min kreativitet och sökte jobbet. Sen fick jag det! Det blev inte sämre när jag hade en del gamla vänner som arbetade på skolan. Då jag är från Laholm kändes det som att komma hem igen.
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Centrumskolan 1-9,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-10
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Centrumskolan 1-9,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-12
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Skottorpskolan F-6,
Skottorp
Sista ansökningsdatum 2025-01-07
Utbildningsförvaltningen, Frivilliga skolformer, Vuxenutbildningen,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-02
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Glännineskolan F-6,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-06
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Parkskolan F-6,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-03
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Skottorpskolan F-6,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-07
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Veingeskolan F-6,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2025-01-05
Utbildningsförvaltningen, Grundskola, Veingeskolan F-6,
Laholm
Sista ansökningsdatum 2024-12-15