Vår övergripande funktion är att vara lednings-, samordnings- och serviceorgan mellan övriga nämnder och förvaltningar och kommunstyrelsen. Inom förvaltningen arbetar vi även med strategiska frågor, utvecklingsfrågor och kommunikation.
Vi företräder kommunen på ett förtroendefullt sätt och arbetar med att ständigt utveckla kommunen både som organisation och som plats att leva och bo på samt fyller en viktig funktion internt som en stödfunktion.
På Kommunstyrelsens förvaltning har vi ett kommunövergripande uppdrag att bistå övriga förvaltningar med stöd och service och med kompetens inom respektive område. Målet är att stödja, samordna och utveckla arbetet så förvaltningarna får rätt förutsättningar att utföra sitt uppdrag på bästa sätt.
För att nå våra mål så arbetar vi efter vår värdegrund; Glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme!
Hos oss på Kommunstyrelsens förvaltning eftersträvar vi ett öppet klimat och en organisationskultur som genomsyras av vår värdegrund.
Vi har en bredd av enheter och professioner inom förvaltningen och det är viktigt att komma ihåg att det är medarbetarna inom samtliga områden på förvaltningen som är delaktiga i skapandet av vår organisationskultur – Tillsammans är vi Laholms kommun. Vi har därför ställt frågan till medarbetarna, vad dem vill lyfta om organisationskulturen på sin arbetsplats och har sammanställt svaren nedan:
Organisationskulturen på arbetsplatsen beskrivs av många som engagerande, stöttande, flexibel och inbjudande.
Vi drivs av samarbete och att lyckas tillsammans, vi hjälper och stöttar varandra, får varandra att känna oss välkomna och värdefulla. Det är även viktigt att vara modig och våga misslyckas - det är då vi vågar utvecklas.
Vi eftersträvar en god stämning på arbetsplatsen och vi hjälps åt för att skapa och bibehålla den.
Vi har ett klimat där vi kan vara oss själva och har kul på jobbet.
Vi är inlyssnande och tar vara på våra olika perspektiv och olikheter, det gör att vi kan komplettera varandra och våra kompetenser samtidigt som vi breddar våra egna perspektiv.
Tillsammans strävar vi efter samma mål - att göra så gott arbete som möjligt, vara hjälpsamma och stötta varandra.
Verksamhetens uppdrag består av strategiskt utvecklingsarbete och verksamhetsstöd samt ansvar för säkerställandet av kommunens personalpolitik, personalförsörjning, kompetensutveckling, ledarutveckling, arbetsmiljö, organisationsfrågor, lönebildning, avtal och förhandlingar, löneadministration och systemförvaltning, pensions- och försäkringsfrågor samt ge stöd vid rekrytering och personalsociala frågor.
Verksamheten består även av:
Verksamhet ekonomi samordnar kommunens ekonomistyrning och ger stöd och vägledning till förvaltningarna. Ansvaret för ekonomistyrningen består av att sammanställa och ta fram beslutsunderlag för bland annat budget, övrig ekonomisk planering, uppföljningar, delårsrapport och årsredovisning.
Verksamheten består även av:
Upphandlingsenheten leder, samordnar och utvecklar processer som rör upphandlingar av varor, tjänster och verksamhetsentreprenader. Vi ansvarar även för att förvalta och följa upp avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda kommunens förvaltningar med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal.
Kanslienheten huvudsakliga uppdrag är att stödja kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och valnämnd med dess utskott och beredningar vid sammanträdena, i dess ärendeberedning och nämndsadministration. Vi ger juridisk rådgivning, utbildning och beslutstöd i kommun- och förvaltningsrättsliga frågor och ansvarar även för kommunarkivet.
IT-enheten levererar teknisk service och support till kommunorganisationen. Vårt huvudsakliga uppdrag är att utveckla och tillhandahålla drift för kommunens IT-infrastruktur samt att beställa hård- och mjukvara till verksamheterna.
Viktiga områden är att stödja verksamheterna med att svara på supportfrågor, arbeta med drift och underhåll av IT-infrastrukturen, stödja vid utveckling eller nyanskaffning av stödsystem, samt hjälpa till med frågor som rör telefoni, installationer av utrustning som skrivare, PC, smartboard med mera. Enheten driver även digitaliseringsarbetet inom kommunen.
Säkerhetsenheten arbetar med trygghets- och säkerhetsfrågor. Ansvarsområdena är brottsförebyggande frågor, internt skydd, informationssäkerhet, säkerhetsskydd, krisberedskap och civilt försvar. De tre sistnämnda områdena är styrda av olika lagstiftningar och det är tydligt reglerat vad kommunen ska arbeta med.
Laholms kommun ansvarar för att viktig samhällsservice fungerar både i vardagen och vid olika samhällsstörningar/kriser. Säkerhetsenheten har en aktiv och ledande roll i detta arbete både före, under och efter en kris.
Näringslivsenheten har det övergripande ansvaret för kommunens arbete med näringslivsfrågor (starta, etablera och/eller utveckla företag) samt kommunens arbete med att utveckla destinationen Laholms kommun som besöksmål.
Vår näringslivsverksamhet bygger på och bidrar till tillväxt och utveckling för Laholms kommun, för näringslivet i stort men också för det enskilda företaget. För att kunna driva systematisk utveckling hos näringslivet måste vi förstå företagens behov och utmaningar samt arbeta med lösningar ur ett kundperspektiv.
Lönekonsult
(Klicka för mer information)
Varför har du valt att arbeta som lönekonsult?
Efter att ha arbetat i bageribranschen i många år bestämde jag mig för att läsa vidare. När jag letade efter utbildningar så fastnade jag just för löneyrket och kände att det där kan passa mig. Jag kom in på utbildningen i Helsingborg och inget jag ångrar idag.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Att det är så varierande. Ingen dag är den andre lik. Det är svårt att förklara allt man gör för det är så brett. Men man har kontakt med chefer och myndigheter och de anställda. Vi utbildar i vårt lönesystem ut mot chefer. Det är mer än vad man tror.
Vad är det som gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Att vi måste betala ut rätt lön i rätt tid. Om de anställda inte får sina löner så påverkar det ofantligt mycket för dem privat.
Hur skulle du beskriva arbetsplatskulturen i Laholms kommun?
Nu kan jag bara prata för vår egen avdelning. Men mycket gemenskap och laganda. Vi hjälps åt att nå våra mål. Vi är ett härligt gäng.
Varför sökte du jobb hos Laholms kommun?
Jag hade hört från bekanta att Laholm Kommun var en bra kommun att arbeta för. Laholm är en liten kommun så här får man göra mer som lönekonsult än vad man får göra på andra större kommuner.
Näringslivs- och destinationsutvecklare
(Klicka för mer information)
Varför har du valt att arbeta som Näringslivs- och destinationsutvecklare?
Jag har alltid fått energi i mötet med människor som är drivna och engagerade. Min egen drivkraft är att hjälpa andra, i det här fallet företagare att hitta rätt i allt från nya vägar och lösningar på utmaningar, till utbildningsinsatser och kontakt med nätverk. Med näringslivsperspektivet, ett brinnande intresse för Laholm som plats att leva, verka och bo på, och min förmåga att se helheten gör att rollen som näringslivs- och destinationsutvecklare är en perfekt tjänst för mig.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Mötet med företagare och att få vara med att utveckla företag så väl som platsen Laholm.
Vad är det som gör ditt jobb till ett av Sveriges viktigaste?
Oj, att säga att det är ett av Sveriges viktigaste är nog att ta i, men jag vet att mitt jobb gör skillnad för många av de företag jag möter och i arbetet med att utveckla platsen, och det är tillräckligt för mig.
Hur skulle du beskriva arbetsplatskulturen i Laholms kommun?
På min enhet arbetar vi med mycket frihet under ansvar. Vi är ett gott team och vårt mål är att uppfattas som engagerade och tillgängliga både för våra kollegor internt och för våra företagare.
Varför sökte du jobb hos Laholms kommun?
Jag såg tjänsten och det kändes som mitt drömjobb, och med årens lopp har det formats och blivit precis det, ett riktigt drömjobb.